Beweegvriendelijke klasomgeving
Onder bewegingsvriendelijk klaslokaal verstaan we de opstelling waarbij we een mix kunnen maken van dynamisch zitten, staan en bewegen, zowel binnen als buiten. Op deze pagina vindt u zowel laagdrempelige als kosteloze praktijkvoorbeelden voor elk budget.
Het gebruik van één of meerdere statafels in de klas
Wens je het sedentair gedrag van de leerlingen meer te doorbereken aan de hand van een statafel in je klas?
Houd je het rechtstaan van de leerlingen graag gestructureerd? Of voel jij je beter als de leerlingen zelf beslissen wanneer ze recht staan?
Het gestructureerd gebruik van een statafel
Het vrij gebruik van statafels
INTEGREREN VAN STATAFELS IN HET LAGER ONDERWIJS
In dit project hebben we geleidelijk zit-sta-tafels in het klaslokaal geïntegreerd. In het begin is er 1 tafel bijgeplaatst. De leerkrachten konden deze op verschillende manieren gebruiken: instructieruimte voor de hele klas, om zorg te bieden aan een kleine groep, handvaardigheden, plaats voor verbetersleutels, ... Een andere manier was om 4 leerlingen om de beurt aan deze tafel te laten werken. Daarbij werden hun persoonlijke bezittingen opgeborgen in een ladekast.
Een volgende stap was om de helft van alle tafels in de klas te vervangen door zit-sta-tafels. De kinderen veranderen hun opstelling zelfstandig gedurende de dag: beginnend met klassiek zitten, stoelen die in een sluis weggezet worden en de tafel verhoogd om staand aan te werken. Dankzij de wieltjes rollen de tafels ook snel weg om meer ruimte in de klas te creëren. Zo kunt u telkens in minder dan 3 minuten overschakelen van een klassieke opstelling naar een volledig leeg klaslokaal. Het geeft u de mogelijkheid om binnen de vier muren van het klaslokaal dynamisch zitten, staan en bewegen mogelijk te maken.
INTEGREREN VAN STATAFELS IN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
De Party tafel carrousel: gedurende een week werd er een party tafel voorzien in elke klas. Er werd gewerkt met een doorschuifsysteem, zodat elke leerkracht er mee aan de slag kon gaan. Tijdens een teamvergadering werden de verschillende mogelijkheden van een verhoogde tafel in de klas aangereikt. Elke leerkracht kon zo testen of dit een meerwaarde kan zijn voor zijn lesgeven. De leerlingen kunnen er een opdracht maken, hun taak verbeteren, … Op deze manier kwamen alle leerlingen in contact met een verhoogde opstelling in de klas.
Dit project werd eveneens aangegrepen om aan de volledige school, in elke klas en dus alle leerlingen de noodzaak en de voordelen van minder lang stil zitten mee te geven. Dit verliep aan de hand van een PowerPoint presentatie en duurde ongeveer 15 minuten.
Achteraf werd een bevraging opgemaakt. 31 leerkrachten vulden de bevraging in. De reacties waren positiever dan verwacht. Enkele antwoorden lichten we eruit:
- de tafels werden steevast achteraan in de klas geplaatst
- de leerlingen werden niet verplicht, maar kregen de keuze om er te gaan staan
- geen enkele leerkracht gaf aan dit geen meerwaarde te vinden
- de helft van de leerlingen vindt dit een goede aanpassing
Na deze testweek en de bevraging heeft de directeur beslist om in elke klas een in hoogte verstelbare tafel aan te kopen voor het volgende schooljaar.
VERHOOGDE OPSTELLINGEN, INSPIRATIE
VERHOOGDE OPSTELLINGEN, BUDGETVRIENDELIJKE OPLOSSINGEN VOOR DE LEERKRACHT
Heb je geen statafel ter beschikking? Bekijk dan wat mogelijk is met een zelfgemaakt alternatief!
Hoe kan je hiermee aan de slag gaan?
Laat de leerling thuis op zoek gaan om zelf een verhoogde opstelling te maken thuis. Dit kunnen ze gebruiken tijdens online lessen, studeren en huiswerk maken.
Uiteraard kan je deze alternatieven, in samenspraak met de leerlingen hanteren in je klas, indien er geen statafels ter beschikking zijn.
BEWEEGVRIENDELIJK LOKAAL HOWEST CAMPUS BRUGGE CENTRUM
Dit lokaal is de uitvalsbasis voor de lessen muzische vorming in de lerarenopleiding. Het geeft de mogelijkheid om verschillende klasopstellingen waar te maken in een handomdraai: kringactiviteiten, groepswerk, toonmomenten, een klassiek hoorcollege, ... Dankzij lichte materialen, zit-statafels op wielen en modulair meubilair kunnen docenten en studenten zelf hun passende opstelling organiseren. Voldoende opbergruimte zorgt ervoor dat studenten mobiel zijn om makkelijk te veranderen van dynamisch zitten naar staan of bewegen.
BEWEEGVRIENDELIJK LOKAAL HOWEST CAMPUS BRUGGE STATION
Dit lokaal werd aangepast om actieve werkvormen maximaal te faciliteren. Individuele tafels die makkelijk verplaatsbaar zijn tot andere opstellingen worden gecombineerd met dynamisch zitmeubilair. Daarnaast werden ook zit-statafels geplaatst aan de zijkant en aan de achterkant van het lokaal. Aan de voor- en achterzijde kan geprojecteerd worden met beamers, alsook is er een whiteboard voorzien. Een aanpalend kleiner lokaal werd ingericht als extra instructieruimte. Hier kan een kleine groep gedifferentieerd instructie krijgen en heeft het ook een functie als opbergruimte.
PROJECT BEWEEGVRIENDELIJK LOKAAL HOWEST CAMPUS BRUGGE CENTRUM
Met een minimale investering in enkele statafels uit de Ikea, konden we enkele lokalen voorzien waar les kan worden gegeven, met de optie om de studenten afwisselend te laten rechtstaan. In elke klas blijft de capaciteit behouden. Wij zoeken per lokaal voor een andere opstelling.
EDHUB LOKAAL HOWEST CAMPUS BRUGGE CENTRUM
We hebben enorme data gemaakt tussen de onderliggende scholen vaak geïnvesteerd in de technologie van ruimte/infrastructuur en de bijbehorende samenspel tussen didactiek-technologie- ruimte uit het oog verloren. EdHub wil daarom helpen de kloof wat betreft toepassingen en de onderwijspraktijk te overbruggen en heeft een ruimte gecreëerd voor werkveld en studenten om te werken. De focus wordt daarbij betrokken niet gelegd op het werken met ICT op de toolgerichte workshops, wel op de samenhang van een volledig uitgewerkte didactisch kader, een flexibele en inspirerende omgeving/ruimte en laagdrempelige toekomstige beginnen aan deze ruimte en didactiek. Het EdHub-lokaal is ingericht als experimenteerruimte voor de studenten, lectoren en het werkveld. Je kan er oa aan de slag met screen-sharing,
BUITENKLAS DE SHELTER HOWEST BRUGGE CAMPUS CENTRUM
Deze locatie werd ingericht als basiskamp voor de buitenlessen van de lerarenopleiding. Het kan ook worden gebruikt als buitenklas voor iedere docent. Een shelter zorgt voor bescherming tegen fel zonnelicht en regen. Outdoor meubilair, picknickbanken, boomstronken met wiebelkussens zorgen voor dynamische zitmogelijkheden. Centraal zijn er aangeslotenen versterkt en is de site voorzien van internet. Dit geeft de mogelijkheid om de mogelijkheid te bieden, maar ook vlot de ruime schoolomgeving te gebruiken als lesruimte.
BASISSCHOOL DE SPRINGPLANK
PROJECT VITAL CLASSROOM HOWEST CAMPUS BRUGGE CENTRUM
In dit project is het lokaal volledig leeg als basisopstelling. Iedere docent beslist samen met de studenten welke opstelling wenselijk is voor de les. Dankzij lichte stoelen en mobiele zit-statafels op wielen wordt iedere opstelling in minder dan 3 minuten klaargezet. Dankzij dit concept wordt maximaal ingezet op dynamisch zitten, staan en bewegen. Mogelijke klasopstellingen: volledig leeg (veel beweegruimte), klassiek hoorcollege met combinatie van zitten en staan, U-vorm waarbij zitten en staan gecombineerd worden, groepswerk rond grote statafels, ... Bekijk in bijlage de verschillende mogelijkheden die bewust gelinkt worden aan activerende werkvormen. Belangrijke aandachtspunten zijn het informeren en sensibiliseren van zowel docenten als studenten en opbergmogelijkheden van materiaal van studenten.
Instructiewaaiers voor het maken van creatieve klasopstellingen
Raadpleeg onderstaande instructiewaaiers om aan de slag te gaan met creatieve opstellingen in functie van geschikte actieve werkvormen.
Ikea Hack
Er zijn vele statafels op de markt. Wij plaatsen er wieltjes onder om de tafel te verplaatsen. Voor ons is deze tafel een budgetvriendelijke starter.
Voordeel van deze tafel: budgetvriendelijk en in hoogte verstelbaar. Nadeel: de dienen regelmatig terug aangeschroefd te worden.